Znajdujesz się w: Strona główna > Instytut > Struktura > Zakłady i pracownie > Zakład Zachowań Konsumenckich
Zakład Zachowań Konsumenckich
Pracownicy
- prof. dr hab. Wanda Patrzałek (kierownik zakładu)
- dr Michał Cebula
- dr Aleksandra Perchla-Włosik
- dr hab. Joanna Wardzała
Doktoranci
- mgr Łukasz Kałużny, temat: Konsumpcja w sytuacji granicznej. Rynek funeralny w doświadczeniach konsumentów.
- mgr Paweł Kościelski, temat: Postrzeganie ryzyka w wybranych grupach społecznych i zawodowych.
Historia zakładu
Zakład Zachowań Konsumenckich powstał w 2000 roku w ramach struktury Instytutu Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego z inicjatywy prof. dr hab. Wandy Patrzałek pełniącej od początku powstania do chwili obecnej funkcję kierownika zakładu. Potrzeba powołania zakładu zrodziła się z konieczności rozwoju badań nad współczesnym społeczeństwem konsumpcyjnym jako wyniku przemian transformacyjnych w Polsce, ale także wynikała ze współpracy nauki z biznesem w zakresie prowadzonych przez zakład badań rynku prasowego oraz badań prasoznawczych realizowanych dla wydawnictw prasowych w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Profil zakładu jest interdyscyplinarny pracownicy zakładu obok socjologii prezentują także inne dyscypliny naukowe takie, jak: ekonomia, socjologia, prawo i administracja. Zakład współpracuje z Polskim Towarzystwem Komunikacji Społecznej w ramach sekcji Reklama, której założycielem i przewodniczącą od momentu jej utworzenia w 2007 roku do chwili obecnej jest prof. dr hab. Wanda Patrzałek. Zakład realizował granty wewnętrzne, takie jak: Polska kadra menedżerska. Profil socjologiczny oraz granty w ramach MNiSW oraz NCN do których należały: Działania informacyjne członków gospodarstwa domowego a jego zachowania gospodarcze, Symboliczny wymiar konsumpcji we współczesnej kulturze w świetle badań mieszkańców Wrocławia.
Prof. dr hab. W. Patrzałek jest ekspertem w konkursach NCN w zakresie przydzielania środków na finansowanie projektów badawczych, a także kierownikiem projektów realizowanych (metodą FGI dla produktów prasowych i reklamy, copy testów, sondaży rynkowych, monitoringu sprzedaży wybranych tytułów prasowych etc.) na zlecenie koncernów prasowych Phoenix Press Media, Die Verlagsgruppe Jurg Marquard, Bauer, GE Publishing Limited w latach 1996-2006 oraz BPV Polska od 2012 do obecnie.
Kierownik zakładu była założycielem Firmy Badawczej „Profil – Market” prowadzącej działalność związaną z badaniami rynku i opinii publicznej głównie dla koncernów prasowych w Polsce i Europie w latach 1996 – 2006.
Do podstawowych obszarów badań Zakładu zachowań Konsumenckich należą: zachowania podmiotów rynkowych: szczególnie gospodarstw domowych i firm, komunikacja społeczna i jej bariery w zachowaniach konsumentów, firm i instytucji, reklama jako komunikat społeczny oraz socjologia konsumpcji.
O d 2016/2017 z inicjatywy kierownika zakładu przy dużym zaangażowaniu pracowników zakładu w Instytucie Socjologii został utworzony nowy kierunek stacjonarny na poziomie licencjatu socjologia ekonomiczna kształcący socjologów dla sfery biznesu, administracji i instytucji samorządowych.
W zakładzie powstawały prace magisterskie pod kierunkiem prof. dr hab. W. Patrzałek nagradzane w konkursach krajowych w 2014 roku najlepszy student w zakresie nauk humanistycznych i społecznych (tzw. Nobel studencki) oraz na Wydziale Nauk Społecznych w 2009 -I miejsce, 2010- II miejsce, 2016 –II miejsce. Prace doktorskie pod kierunkiem kierownika zakładu były wielokrotnie wyróżniane w 2010,2011, 2012.
Zakład wydaje liczne publikacje naukowe w punktowanych czasopismach naukowych, takich jak: Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego, Zeszytów Naukowych Uniwersytetu Szczecińskiego, Marketing i Rynek, Prac Naukowych Uniwersytetu Szczecińskiego, Marketingu i Zarządzania.
Zakład prowadzi interdyscyplinarną dydaktykę w Instytucie Socjologii w zakresie takich przedmiotów, jak: mikroekonomia, makroekonomia, teoria przedsiębiorstwa, zachowania konsumenckie. zachowania podmiotów rynkowych, socjologia konsumpcji, socjologia rynku, metody i techniki badań rynkowych, prawo rodzinne i opiekuńcze, encyklopedia prawa, prawo własności intelektualnej. Na uzupełniających studiach stacjonarnych i niestacjonarnych prowadzona jest specjalność z zakresu badań rynkowych, która co roku cieszy się dużym zainteresowaniem wśród studentów, a także liczne seminaria magisterskie i licencjackie na kierunku socjologia i praca socjalna.
Kierownik Zakładu, prof. dr hab. Wanda Patrzałek oraz dr Aleksandra Perchla-Włosik i dr Joanna Wardzała zostały odznaczone Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
Główne kierunki badań
Do szczegółowych obszarów badawczych Zakładu Zachowań Konsumenckich należą
- komunikacja wewnątrz gospodarstwa domowego i wymiana informacji między członkami gospodarstwa domowego,
- nowe trendy w konsumpcji, takie jakie: dekonsumpcja, ekologizacja konsumpcji, prosumpcja oraz wirtualizacja konsumpcji,
- zachowania podmiotów w warunkach globalizacji rynków: gospodarstw domowych, firm, instytucji,
- uwarunkowania kulturowe w sferze konsumpcji oraz czynniki kulturowe determinujące konsumpcję w systemie: wartości, norm i wzorców kulturowych,
- reklama jako komunikat społeczny,
- symboliczny wymiar konsumpcji, gust i praktyki konsumpcyjne w powiązaniu ze strukturą społeczną oraz rola kapitału społecznego i sieci społecznych w obszarze wzorów konsumpcji i uczestnictwa w kulturze,
- badania młodych konsumentów ich preferencji oraz sposobów komunikacji i autoprezentacji w kontekście socjologii wizualnej,
- badania związane z funkcjonowaniem rynku mody w odniesieniu do problematyki socjologii i marketingu mody,
- badania systemu aksjonormatywnego społeczeństwa polskiego na tle przemian globalnych i tworzenia społeczeństw sieci,
- prestiżowy charakter konsumpcji dóbr i usług,
- nowe sposoby badań zachowań konsumenckich – badania jakościowe, badania neuromarketingowe, triangulacja badań ilościowych i jakościowych.
- badania świadomości i kultury prawnej konsumentów w różnych grupach wiekowych a także edukacja prawna młodzieży i dorosłych w zakresie praw konsumenta poprzez nowe media,
- badania przedsiębiorstw i przedsiębiorców w kontekście zachowań organizacyjnych.
Organizacja wydarzeń naukowych
- Organizacja cyklicznych ogólnopolskich interdyscyplinarnych konferencji poświęconych zagadnieniom współczesnej konsumpcji w zmieniającym się otoczeniu społecznym oraz w kontekście ich uwarunkowań komunikacyjnych.
- Współorganizacja cyklicznych spotkań we współpracy z Wyższą Szkołą Bankową we Wrocławiu poświęconych zagadnieniom gospodarstwu domowemu jako przedmiotowi badań ekonomicznych.
- Organizacja cyklicznych spotkań sekcji Reklamy w ramach konferencji, kongresów Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.
Współpraca naukowa
- Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego współpraca w ramach Programu Stypendialnego Rządu R.P. im. Konstantego Kalinowskiego dla stypendystów z Białorusi dr hab. W .Patrzałek jako kilkakrotny tutor stypendystów z Europy Wschodniej w latach 2005-2007 do obecnie.
- Uniwersytet w Lipsku w ramach projektu poświeconego transformacji miast Wrocławia i Lipska w zakresie struktury gospodarczej, zmian w produktywności etc.
- Współpraca z Instytutem Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie dr hab. W. Patrzałek jako recenzent wydawanych przez IBRIKK publikacji oraz uczestnik seminariów badawczych.
- Współpraca z Uniwersytetem Szczecińskim prof. dr hab. W. Patrzałek jako recenzent publikacji wydawanych w ramach Studia Sociologica.
- Współpraca kierownika zakładu z Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu jako recenzent elektroniczny publikacji wydawanych w ramach Prac Naukowych, Zeszytów Naukowych, Nauk Społecznych, Ekonomia i Społeczeństwo, Central European Jurnal of Communication, doktoratów w ramach konkursów PTKS.
- Cykliczna współpraca naukowa z Uniwersytetem Szczecińskim w ramach Międzynarodowych Konferencji Marketing Przyszłości i publikacji w Pracach Naukowych Uniwersytetu Szczecińskiego oraz czasopisma Marketing i Zarządzanie.
- Współpraca z Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu w ramach programu „Ekonomiczny Uniwersytet Dziecięcy".