Znajdujesz się w: Strona główna > Pracownicy > Profile pracowników > prof. dr hab. Wanda Patrzałek
prof. dr hab. Wanda Patrzałek
Zakład Zachowań Konsumenckich
Konsultacje:
w semestrze letnim 2023/24:
- wtorek 13:00-14:00
- czwartek 13:00-14:00
- w sesji:
- środa 26.06 11.00-13.00
- czwartek 20.06 13.15-15.15
- Urlop:
- 20-26.06, 01-30.08, 03-20.09
Funkcje:
- Kierownik Zakładu Zachowań Konsumenckich
- przewodnicząca sekcji Reklamy Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej
- Prodziekan Wydziału Nauk Społecznych ds. ogólnych kadencja 2008-2012
- Prodziekan Wydziału Nauk Społecznych ds. rozwoju i spraw studenckich kadencja 2012-2016
Zainteresowania naukowe:
- Zachowania konsumenckie (Consumer behaviour)
- Komunikacja w gospodarstwach domowych (Communication in households)
- Nowe trendy w Konsumpcji (New trends in consumption)
- Mikroekonomia (Microeconomics)
Kontakt z mediami:
- Zachowania konsumentów w różnych segmentach rynkowych
- Nowe trendy w konsumpcji: dekonsumpcja, zachowania proekologiczne w konsumpcji etc.
- Zmiany w procesach komunikacji gospodarstw domowych
Wybrane publikacje
Monografie oraz redakcje prac zbiorowych
- Procesy komunikacji a mechanizmy podejmowania decyzji w gospodarstwach domowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2013, ss.326. www.ibuk.pl.
- Konsumpcja jako forma komunikacji społecznej. Nowe paradygmaty i konteksty badawcze, red. W.Patrzałek, ss.305. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics, 2015, Nr 414, www.pracenaukowe.ue.wroc.pl, www.ibuk.pl.
- Elementy marketingu na rynku prasy, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, ss. 143, (Acta Universitatis Wratislaviensis ; nr 2323). - Przedruk fragmentów pracy w : Tygodnik Gospodarczy. - 2002, nr 10, s. 7 i nr 13-14, s. 20.
- Segmentacja rynku prasowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002, ss. 99, (Acta Universitatis Wratislaviensis ; nr 2324). Recenzja: Gajlewicz Michał // Studia Medioznawcze. - 2002, nr 2, s. 150-154.
- Kulturowe determinanty zachowań konsumenckich, red. W. Patrzałek, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004, ss. 211, (Acta Universitatis Wratislaviensis ; nr 2685).
- Zachowania podmiotów w warunkach globalizacji rynków, red. W. Patrzałek,Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2010, ss. 303 s. Recenzja: prof. S. Forlicz Forum Socjologiczne nr 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2012, s. 149-150. Kod:SCHSA 374, www.bibliofil.com.pl
- Kreowanie i zmiana współczesnego przekazu reklamowego, red. W. Patrzałek, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań - Wrocław 2012, ss. 290. Kod WWWSBP 136, www.bibliofil.com.pl
- Nowe trendy w konsumpcji i zmiany w komunikowaniu społecznym. Współczesne orientacje i metody badań, red. W. Patrzałek, Forum Socjologiczne nr 4 2013, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Wrocław 2013, ss. 267.
- Społeczne i ekonomiczne relacje miasto-wieś w okresie realnego socjalizmu i zmian systemowych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1996, ss. 242, (Acta Universitatis Wratislaviensis. Socjologia ; 19).
- Działalność informacyjna członków gospodarstwa domowego i jego decyzje ekonomiczne (współautor), CeDeWu Warszawa 2012, ss. 269.
Artykuły naukowe oraz rozdziały w pracach zbiorowych
- Komunikacyjne funkcje marki w percepcji konsumentów. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics, 2015, Nr 414, s. 13-28. DOI: 10.15611/pn.2015.414.01, oai:www.dbc.wroc.pl:33763 JEL Clasification: D11, www.pracenaukowe.ue.wroc.pl, www.ibuk.pl
- Konsument wobec wyzwań współczesnych megatrendów, Handel Wewnętrzny nr 4 (351) lipiec-sierpień 2014, Czasopismo indeksowane w bazie Index Copernicus Journal Master List. Rynek- Przedsiębiorstwo- Konsumpcja- Marketing , Instytut Badań Rynku Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2014, s.263-277. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight
- Wartość Marek rodzimych i zagranicznych w perspektywie etnocentryzmu konsumenckiego, Handel Wewnętrzny, Rynek- Przedsiębiorstwo- Konsumpcja- Marketing , Instytut Badań Rynku Konsumpcji i Koniunktur, maj-czerwiec (A), Warszawa 2013, t.1. Istota i uwarunkowanie kreowania wartości przez marketing, s.45-51. https://books.google.pl
- Kulturowe uwarunkowania zachowań konsumenckich i przebiegu procesów komunikacyjnych wewnątrz gospodarstwa domowego, [w]: Komunikacja rynkowa: ewolucja, wyzwania, szanse, Redaktorzy naukowi: B. Pilarczyk i Z. Waśkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010, Zeszyty Naukowe Nr 135, s. 166-174. http://yadda.icm.edu.pl
- Przebieg i zaburzenia procesów wymiany informacji oraz komunikacji wewnątrz gospodarstwa domowego, [w]: Badania marketingowe – metody, nowe podejścia i konteksty badawcze, red. nauk. K. Mazurek-Łopacińska, M. Sobocińska, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Nr 236, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011, s. 271-279. www.pracenaukowe.ue.wroc.pl, www.ibuk.pl
- Information and communication processes among younger and older consumers, [w]: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Orientacja na klienta na rynku konkurencyjnym, red. nauk. G. Rosa, A. Smalec, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 711, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 25, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012, s. 245- 256. http://www.wzieu.pl/zn/711/ZN_711.pdf
- Consumption as a form of image self-creation of the young people [w]: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Zachowania konsumentów i komunikacja marketingowa w zmieniającym się otoczeniu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 825, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 36, Uniwersytet Szczeciński 2014, s. 115-124. http://www.wzieu.pl/zn/825/ZN_825.pdf
- Znaczenie badań neuromarketingowych w kontekście zachowań młodych konsumentów, PWE Warszawa 2015, Marketing i Rynek rok 2015, nr 2, s. 153-165. www.marketingirynek.pl.
- Zmiany nawyków żywieniowych w zachowaniach de konsumpcyjnych, [w]: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Konsument na tle zmiany zachodzącej w otoczeniu, red. nauk. G. Rosa, A. Smalec, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 865, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 38, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2015, s. 47-56. http://www.wzieu.pl/zn/865/ZN_865.pdf
- Proekologiczne zachowania gospodarstw domowych, w : Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Konsument i przedsiębiorstwo w kontekście zmian w otoczeniu – handel i usługi , red. G. Rosa, A. Smalec. Marketing i Zarządzanie nr 3 (44) 2016 , Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2016, s. 157-166. Kod JEL: D11. https://wnus.edu.pl/miz/pl/issue/155/article/2359/
Inne ważne publikacje
- The Immplication of Modern Consumer Trends In Brand Efficiency, Konsumpcja i Rozwój nr 4/2015(13) Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, s. 92-102. https://www.noexperiencenecessarybook.com/L7eMD/konsumpcja-i-rozw-j-4-2015-13-instytut-bada-rynku.html
- Modele konsumpcji w rodzinach studenckich na tle strategii życiowych pokolenia posttransformacyjnego, [w]: Marketing przyszłości : trendy, strategie, instrumenty. Zachowania nabywców wczoraj, dziś i jutro, red. nauk. G. Rosa, A. Smalec, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 594, Ekonomiczne Problemy Usług nr 54, s. 101-112. http://www.wzieu.pl/zn/594/ZN_594.pdf
- Znaczenie mediów w procesach komunikacyjnych gospodarstw domowych w Polsce, Marketing i Rynek nr 4 2014, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014, s.298-304, www.marketingirynek.pl.
- Zachowania konsumenckie, red. W. Patrzałek, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław 2002, ss. 238,
- Problemy rozwoju lokalnego, regionalnego i na polskich pograniczach, red. W. Patrzałek, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1996, ss. 174, (Acta Universitatis Wratislaviensis. Socjologia ; 20).
- Wzory konsumpcji w strukturze lokalnej a proces globalizacji, [w]: Współczesny marketing. Trendy, działania, red. nauk. G. Sobczyk, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008, s. 166-170.
- Die Entwicklung der wirschaftlichen Leistungskraft und die Veränderungen der sektoralen und der Branchenstruktur in der Wirtschaft der Stadt Wrocław 2005-2009,[w]: Leipzig und Wrocław im Prozess von Transformation, Europäisierung und Globalisierung. Őkonomische Entwicklung und soziale Prozesse 2005-2009 im Vergleich ( Hrsg. Cornelie Kunze), Transformation Leipziger Beiträge zu Wirschaft und Gesellschaft 30/31, Leipziger Universitätsverlag 2014, s. 175-183.
- Die Wirtschaftsstragie der Stadt und der Region, [w]: Die Situation und die Rolle von Großstädten im Transformationsprozess : ökonomische Entwicklung und soziale Prozesse der Städte Leipzig und Wrocław 1995 bis 1999 im Vergleich ; Ergebnisse eines deutsch-polnischen Forschungsprojekts der Universitäten Leipzig und Wrocław / hrsg. von Rolf H. Hasse und Cornelie Kunze, Leipzig 2002. (Transformationen ; nr 11), s. 209-212.
- Zur Entwicklung der sektoralen Struktur und der Branchenstruktur der Wirtschaft der Stadt, [w]: Die Situation und die Rolle von Großstädten im Transformationsprozess : ökonomische Entwicklung und soziale Prozesse der Städte Leipzig und Wrocław 1995 bis 1999 im Vergleich ; Ergebnisse eines deutsch-polnischen Forschungsprojekts der Universitäten Leipzig und Wrocław / hrsg. von Rolf H. Hasse und Cornelie Kunze, Leipzig 2002, (Transformationen ; nr 11), s. 167-177.
- Entwicklung der wirtschaftlichen Leisstungskraft Wrocławs in den Jahren 2000-2004, [w]: Grossstädte im Transformationsprozess vor dem Hintergrund europäischer Integration und internationalen Strukturwandels : ökonomische Entwicklung und soziale Prozesse der Städte Leipzig und Wrocław 2000 bis 2004 im Vergleich / hrsg. von Thomas Lenk u. Cornelie Kunze, Leipziger Uni-Verl., Leipzig 2007, (Transformation : Leipziger Beiträge zu Wirtschaft und Gesellschaft ; 21/22), s. 207-213.
Stypendia i granty
- Kierownik grantu promotorskiego Symboliczny wymiar konsumpcji we współczesnej kulturze w świetle badań mieszkańców Wrocławia nr 4954/B/H03/2011/40
- Główny wykonawca grantu Działania informacyjne członków gospodarstwa domowego a jego zachowania gospodarcze nr 0926/B/H/2009/36.
Doktoranci
Profesor Wanda Patrzałek wypromował dotychczas 7 prac doktorskich (stan na 7.03.2017).
Jej obecnymi doktorantami są:
- Agnieszka Morawiak, Znaczenie i bariery skutecznej komunikacji w organizacjach biznesowych oraz organizacjach non-profit – analiza porównawcza, Uniwersytet Wrocławski 2011.
- Łukasz Kałużny, Konsumpcja w sytuacji granicznej. Rynek funeralny w doświadczeniach konsumentów, Uniwersytet Wrocławski 2012.
- Paweł Kościelski, Postrzeganie ryzyka w wybranych grupach społecznych i zawodowych, Uniwersytet Wrocławski 2012.
Dydaktyka
- Mikroekonomia
- Makroekonomia
- Teoria przedsiębiorstwa
- Zachowania konsumenckie
- Zachowania podmiotów rynkowych
- Seminaria magisterskie
- Seminaria licencjackie
Pozostałe funkcje
- Ekspert NCN w konkursach NCN w zakresie przydzielania środków na finansowanie projektów badawczych od 2013 roku do obecnie.
- Recenzent publikacji (Handel Wewnętrzny, Konsumpcja i Rozwój, Unia Europejska.pl i in.) Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie od 2012 roku do obecnie.
- Recenzent prac naukowych i czasopism Wydawnictwa Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu od 2010 do obecnie.
- Recenzent Opuscula Sociologica
- Członek zespołu redakcyjnego Central European Journal of Communication od 2006 roku do obecnie.
- Certyfikat uczestnictwa w Zespole Ekspertów Zewnętrznych ds. Analiz Delphi Narodowego Programu Foresight Polska 2020 uzyskany w roku 2008.
- Inicjator utworzenia kierunku socjologii ekonomicznej na licencjackich studiach stacjonarnych w Instytucie Socjologii.
Obrazy:
Aby dołączyć zdjęcia do tekstu wgraj pliki z komputera lub wskaż plik z listy przesłanych wcześniej.
Dla zachowanie większej czytelności katalogu zdjęć twórz katalogi i przesyłaj zdjęcia bezpiśrednio do wskazanego katalogu.