Znajdujesz się w: Strona główna > Instytut > Aktualności > Grant NCN Preludium dla mgr. Szymona Pilcha
Projekt NCN Preludium "Informatycy w centrach outsourcingu usług dla biznesu w Polsce. Socjologiczne studium doświadczenia pracy", kierownik projektu: mgr Szymon Pilch, wysokość finansowania: 151 607 PLN, okres realizacji: 26.11.2021 – 25. 11. 2024, finansowanie: Narodowe Centrum Nauki, Nr DEC-2021/41/N/HS6/00557.
PL
Projekt „Informatycy w centrach outsourcingu usług dla biznesu w Polsce. Socjologiczne studium doświadczenia pracy” kierowany przez mgra Szymon Pilcha (doktoranta w Zakładzie Socjologii Ogólnej w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego) otrzymał finansowanie w ramach konkursu Narodowego Centrum Nauki Preludium (edycja 20). Opiekę naukową nad projektem sprawuje dr hab. Adam Mrozowicki, prof. UWr. Projekt będzie realizowany w latach 2021-2024. W jego ramach przewidziano również współpracę m. in. z Prof. Bertilem Rolandssonem z Wydziału Socjologii i Nauk o Pracy Uniwersytetu w Goeteborgu. Wysokość finansowania to ponad 150 tys. złotych.
O projekcie
Współczesny świat pracy jest w stanie nieustannych społecznych, ekonomicznych i kulturowych przemian, biorąc pod uwagę aspekty związane z organizacją, zarządzaniem i kulturą pracy, ale również globalnym i lokalnym podziałem struktur i instytucji pracy. Kolejnym kluczowym kontekstem przemian świata pracy są zachodzące obecnie procesy transformacji cyfrowej, takie jak robotyzacja i automatyzacja. Szczególnie dotyczy to branż związanych z szeroko pojętym sektorem IT – jednym z najważniejszych części Polskiej i globalnej gospodarki – w którym nieustannie rośnie liczba zatrudnionych osób, przybywa coraz więcej inwestycji finansowanych z rodzimego i zagranicznego kapitału, a same zarobki są jednymi z najwyższych w skali całej gospodarki narodowej. W ramach projektu przeanalizowane zostaną doświadczenia pracy informatyków pracujących w Polskich i międzynarodowych centrach świadczących usługi dla biznesu w Polsce.
Główne pytanie badawcze projektu dotyczy tego, jakie znaczenia nadają swojej pracy informatycy w centrach usług dla biznesu w Polsce, biorąc pod uwagę określone warunki cyfrowej transformacji polskiej gospodarki, przemiany w organizacji pracy i metodach zarządzania, oraz doświadczenia biograficzne i wzory karier tej grupy zawodowej? W jaki sposób nadawane są te znaczenia? Czy, przykładowo, największe znaczenie dla informatyków mają wysokie zarobki, czy może stabilne zatrudnienie i możliwość awansu w firmie? Czy być może ważniejsze są nowoczesne technologie wykorzystywane w projektach lub dobra atmosfera panująca w firmie? W planowanym badanie te kwestie będą analizowane na czterech poziomach rzeczywistości społecznej. Po pierwsze, w oparciu o analizę relacji między przydawaniem znaczeń sferze pracy informatyków i innym sferom życia związanym z doświadczeniami biograficznym rozmówców, ich społecznymi tożsamościami, ścieżkami karier oraz stosowanymi przez nich strategiami życiowymi. Po drugie, na podstawie analizy aspektów związanych z organizacją i zarządzaniem pracą na poziomie firmy, na podstawie analizy elementów ideologii managerskich oraz wpływu tych ostatnich na zachowanie informatyków w pracy i poza nią, a także w oparciu o analizę wpływu cyfryzacji pracy na znaczenia tej ostatniej. Po trzecie, w odniesieniu do regulacji prawnych, które tworzą – wraz z normami społecznymi – kontekst instytucjonalny dla rozwoju usług dla biznesu w Polsce, a także w oparciu o analizy ideologii pracy w kontekście polskiego wariantu „kultur kapitalizmu”. Po czwarte, w stosunku do globalnego przepływu kapitału, wiedzy, technologii i siły roboczej w strukturach światowej gospodarki, w oparciu o związek między kulturą organizacyjną (globalnych/lokalnych) firm a procesami globalizacji świata pracy, jak również w związku z outsourcingiem procesów biznesowych z państw rozwiniętych gospodarczo do krajów mniej zaawansowanych pod względem ekonomicznym.
W ramach tak postawionej problematyki, zrealizowane zostaną autorskie badania empiryczne. Po pierwsze, wykorzystane zostaną źródła wtórne, które użyje w trakcie analizy danych zastanych. Po drugie, aby zrekonstruować doświadczenia pracy informatyków i poznać tworzone przez nich znaczenia pracy w centrach usług dla biznesu w Polsce, zrealizowanych zostanie 30 biograficznych wywiadów narracyjnych w trzech miastach: Kraków, Łódź, Warszawa. W celu analizy kwestii związanych z organizacją, zarządzaniem i cyfryzacją pracy w centrach usług dla biznesu w Polsce, przeprowadzonych dodatkowo zostanie 15 wywiadów eksperckich z pracownikami działów zajmujących się rekrutacją informatyków w badanych firmach, pracownikami Wojewódzkich Urzędów Pracy w trzech wymienionych miastach i ich regionach, oraz z osobami ze związków zawodowych działających w Polsce. W ramach badań przeprowadzona zostanie także krytyczna analiza dyskursu dotyczącego wizerunku informatyków tworzonego przez pracodawców branży usług dla biznesu. Tak rozumiana analiza będzie miała na celu rekonstrukcję elementów ideologii pracy w tej branży. Ostatnim elementem badania będzie stworzenie studium przypadku wybranych 6 firm (3 z polskim i 3 z zagranicznym kapitałem) w celu zrekonstruowania kategorii doświadczenia pracy w centrach usług dla biznesu w „naturalnych” społecznych warunkach.